Стефан Димитров пише четири години „Сънят на Пилат”
- Световната премиера на симфоничното произведение
ще бъде на 29 май в зала „България” и на 13 юни в Античния театър в Пловдив
- Концертите се организират от фондация „Ценности” и Националният фонд „Култура”, с финансовата подкрепа на „Културна програма на българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018”
Точно 24 часа
след рождения ден на композитора Стефан Димитров – 28 май, в зала „България” ще
бъде световната премиера на симфоничната му творба „Сънят на Пилат”, вдъхновена от книгата на Булгаков „Майсторът
и Маргарита”.
Авторът е писал произведението си повече от четири
години. Той самият признава, че го обмисля
близо четири десетилетия. Просто е отлежавало в ума и сърцето му, докато не
получил подтик да го напише.
Замислената като балет творба ще прозвучи под
палката на маестра Любка Биаджони цу Гутенберг в изпълнение на нейния оркестър
София Симфоникс и хор с диригент Георги Еленков. На 29 май в зала „България”, а на 13 юни в
Античния театър в Пловдив. Входът и за двете събития е безплатен, защото
проектът, представен от фондация „Ценности” и Националният фонд „Култура”, се финансира с подкрепата на „Културна
програма на българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018”, BEGEEXPO, ДСК, LEGAL MEDIATOR.
„Писах „Сънят на Пилат” в
продължение на четири години, а пък книгата съм я чел преди 40, споделя Стефан
Димитров.- Не мога да кажа защо точно
сега, но романът на Булгаков ми стои в главата. Когато го прочете човек не може
да го забрави. За мен е невероятен. Има хора, които не го харесват. Обаче
въпросът е как я тълкуваш и какво разбираш, защото това е сюжетна и
многопластова книга. И какво изваждаш на бял свят. На мен ми
допадна това, че любовта побеждава даже и смъртта!”.
-
Според
автора на „Сънят на Пилат”, който е един от най-добрите композитори на поп и
филмова музика, написването на
симфонична творба се оказало сериозна работа. „Без един много добър музикант - Пламен
Велинов. Без него едва ли щях да успея да я завърша. Начинът, по който работим
си мислехме, че е „мързелив”, а той се оказа по-трудоемък. Аз го свиря на един синтезатор,
нося му го и му давам. Той го претворява с други, семплирани звуци, използвайки
възможностите на компютъра. Обработваме
го – метър по метър, както се строи магистрала. По този начин го докарахме до
три части – AETERNITAS, LUX AETERNA и MISERICORDIA PRO NOBIS, защото
произведението „Сънят на Пилат” е не само инструментална композиция, а е балет. То има либрето, което аз съм написал.
За него съм се вдъхновил от романа на Булгаков и от там нататък би трябвало
някой Божи ден да се случи на сцената като балет. Защото повече от музиката е
много танцувална, балетна.
Втората част е най-изразителна, в
нея се срещат Майстора и Маргарита, запознават се, влюбват се и така до смъртта
му. Това просто трябва да се изиграе.
Двамата да изтанцуват едно па де дьо и да последват аплодисменти.
В произведението
участва хор, който действа малко като гръцките хорове в античните трагедии.
Майстора и Маргарита са обречени и те го знаят, защото любовта им е толкова
силна, просто нямам как да свърши с
щастлив край. В музиката звучи една тема
като предчувствие, че нещо ще се случи с тези двама души. Те изведнъж се влюбват. Маргарита има апартамент, домашна прислужница
и високопоставен съпруг, когото не обича, макар да има уреден бит. Майстора
живее в един сутерен и там пише своята книга, в която твърди, че Исус
съществува. Неговата книга я обругават
всички критици, той я чете на глас на Маргарита и тя му дава сърцето си. И
накрая го изпращат в лудница, защото един съсед иска да му вземе сутерена и в
психиатрията Майстора умира. Затова втората част се нарича LUX AETERNA - „Вечна
светлина”, защото утвърждава, че вечната светлина е любовта”.
На традиционния
въпрос на кого е посветил „Сънят на Пилат”, Стефан Димитров отговаря със смях
„На Бойко Борисов! В последно време всичко е посветено на него”. Но после става
сериозен - Посветен е на любовта!
-
Няма коментари:
Публикуване на коментар