понеделник, 12 юни 2017 г.

Д-р Михаел Дор, директор на отдела по канабиса в израелското Министерство на здравеопазването:
С канабис лекуваме епилепсия при 2-годишни деца
Пред предаването „О! Здравей” по Би Ай Ти, възпитаникът на Харвард признава, че никога не е опитвал упойващото вещество, но то дава добри резултати при онкоболни, страдащи от множествена склероза и аутисти

Д-р Михаел Дор освен медицинското си образование има магистърска степен по публична администрация от Харвард. Той е личен лекар на Папата по време на визитите му в Израел. Преди девет години създава клиника за лечение на бежанци, където минават по 3000 души годишно. Д-р Дор бе в България като главен лекар на външно министерство, който посещава страните с дипломатически мисии, за да прецени условията за лечение в тях, но той има още един пост, който за мнозина от нас звучи екзотично и дори еретично - шеф на отдела по канабиса в израелското министерство на здравеопазването.
За използването му за медицински цели заслуга има изследователят с български корен проф. Рафаел Мешулам, открил  лечебната съставка на канабиса, но разминал се с Нобеловата награда.
-        
- Д-р Дор, вие сте шеф на отдела за канабис в израелското министерство на здравеопазването. Това ни звучи много екзотично, защото дори за медицински цели в България винаги има спорове за и против.
-    -    Ние имаме същите спорове. Да, имаме много изследвания и добри резултати. И инструкциите на правителството за отдела по канабиса в министерството на здравеопазването на Израел  са абсолютно ясни: да популяризира медицинските аспекти на лечебните свойства на канабиса колкото е възможно повече сред професионалистите.  И да не се обвързва в никакъв случай с използването му за опиянение.  Борбата в този момент е, че в медицинско отношение в много, много държави са убедени, че канабисът е необходима, добра субстанция. Все още не мога да го нарека лекарство, но е много полезен особено при онкологични заболявания, при неврологични, при пост травматичен шок,  необясними болки при децата … Всеки месец докладвам на министъра на здравеопазването, че най-добрите лекари на Израел са открили още едно приложение на канабиса.  Да вземем например епилепсията. Най-добрият терапевт в тази област, заедно с колектив от лекари, създадоха предписание за използването на канабиса като лечебно средство. То е публикувано на уебсайта на министерството като препоръка за лечение на пациенти.  Но понеже все още не е признат за лекарство, засега е само препоръчително използването му и не може да бъде предписано. Но лекарят написва препоръка, моят екип проучва заболяването на пациента, аз разрешавам и той получава лиценз за използването на канабиса са медицински цели.  Този процес е много успешен  и в момента 28 хиляди пациенти се лекуват по този начин.
Разбира се, твърди се, че около един милион от жителите на Израел използват канабиса с други цели. За удоволствие и забавление. Аз настоявам да разделим тези две направления. Затова попитах парламента какво е мнението на депутатите за възстановяващите терапии. Аз съм лекар и мога да ви дам отговори за медицинската страна на използването на канабиса и съм силно „за” прилагането му в здравеопазването при строги правила.  Останалото не е медицински, а социален проблем.   Обществото е решило, че никотинът и алкохолът за разрешени, а страничните ефекти при тях са много по-големи, отколкото при канабиса.  Но социалните решения трябва да бъдат взети от правителството, от парламента, не от лекарите.  Аз вярвам и отстоявам мнението си за медицинската полза от прилагането му. Разбира се, ако бъде разрешен за всички съществуват опасности. Някои психиатрични пациенти реагират зле както на алкохол, така и на канабис. Влошават се и трябва да постъпят в болница, но извън този проблем   той е много добро лечебно средство, върши работа и помага. И много хора, особено страдащите от онкологични заболявания. Те имат страшни болки от химио- и лъчетерапията, заради метастазите. Когато им дават морфин те не могат да спят, получават тежък запек, докато използвайки канабис се могат да ядат, да пият, да спят, нямат проблеми с перисталтиката и повишават качеството си на живот.  Започват да се чувстват толкова добре, че членовете на семейството им започват да вярват, че канабисът лекува рака. Не, той не лекува рак. Но е отлично средство за палиативни грижи.
-        - А какво ще кажете за българската следа в изследването на канабиса.
-        - Д-р Мешулам е израелски лекар, който преди 30 години описва пръв тетра хидрокси канабиола в канабиса. Той е пионер в изследването на тази субстанция и влиянието й върху функциите на мозъка.
Той изследва как реагират рецепторите на тетра хидрокси канабиола. Срещал съм се с него много пъти. И той е много разочарован, защото повече от 30 години няма никакво развитие, никакъв прогрес, какъвто той е очаквал. Д-р Мешулам е убеден, че канабисът може да има голямо влияние върху здравето, но никой не полага усилия да прави изследвания при пациенти с травма на мозъка.

И най-важното - професор Мешулам, пионерът на изследването на канабиса е роден в България.
На 85 години е не само жив и здрав, ами продължава да прави изследвания. Той ми е много добър приятел и аз много го харесвам, защото него го канят на най-различни места да чете лекции, но той е на 85 и не може да отиде на всички места, така че някъде предлага да поканят мен.
С много учени неведнъж сме обсъждали, че още навремето е било обсъждано предлагането му за Нобелова награда и той я заслужава, но да се даде Нобелова награда за изследване на канабиса е немислимо.  Да се присъди приза за подобно нещо би легализирало положението на тази субстанция навсякъде по света.
-        - Вие популяризирате канабиса по света, а някога опитвали ли сте?
-        - Не, никога. Но яко някога се разболея от болест, при която канабисът помага, непременно ще поискам. Винаги когато ми задават този въпрос, се сещам, че започнах моята кариера като хирург. И в началото правех десетки операции от апандисит. Но никога не съм страдал от възпален апандисит.
-        - Преди няколко минути споменахте, че канабисът дава добри резултати и при деца. Не е ли опасен за тях?
-        - Не. Категорично. Разбира се, трябва да има медицински причини да им бъде предписван.  В специално преценени малки дози. Става дума за малки деца с епилепсия, при която имат стотици  пристъпи дневно. Това е ужасно за децата, тревожно за родителите. Особено когато няма резултат при никакви лекарства. Преди около половин година опитахме овладяването на припадъците с канабис и лекарят, който ми изпрати рапорт, че от 220 деца, лекувани с екстракт от канабис при 50 на сто от тях пристъпите спират и нямат гърчове и припадъци. Невероятно помага!  При 30 на сто припадъците от стотици на ден, намаляват до по-малко от десет. И едва при 20 процента показанията са не чак толкова категорични. Тези чудесни резултати обиколиха света. Преди два месеца получих доказателства за успешни изпитания с канабис при деца аутисти, които проявяват агресия и първите резултати са наистина добри.  Стъпка по стъпка се опитваме да създадем нови покоси и нови терапии с обещаващи резултати. Преди около година правителството с наше съдействие издаде разпоредби за отглеждането на канабис в Израел. Първото условие е да не се използват пестициди, цялото производство да е екологично и фермите да бъдат много добре охранявани с огради, камери,  кучета и живи пазачи. И фермерът, който отглежда канабиса да няма право да го продава на друг, освен на правителството. Следващият етап е да го утвърдим като лекарство в различни форми – инхалатори, масло във вид на капки, които се поставят по езика, за да не трябва да се пуши.  Когато започнат да се произвеждат инхалатори, трябва да се реши проблема как канабисът да се загрее до 180 градуса по Целзий. Затова  пушенето е по-ефективно. Първата ни задача е как да го загреем в малко устройство като инхалатора и как то да подава необходимата доза канабис. Тогава той би могъл да действа много бързо и ще стане изключително популярно лекарство по цял свят. Така тези изследвания, заедно с медицинските  проучвания  в нови лаборатории при изключителен контрол на качеството и количеството на съставките на канабиса, ще го превърнат в лекарство. Или в хранителна добавка. Зависи от законодателството.
-        - Кексчета с канабис?
- Предполагам, че ще се разпространява във вид на таблетки или капки.
Нека да ви разкажа една интересна история. Моята жена винаги ме придружава, когато изнасям лекции по света. При една от тях, пред директори на болници,все възрастни хора със съпругите си, в края на изказването ми ме попитаха виждам ли връзка между канабиса и секса.
-        - И какво им казахте?
-        - Аз им казах „Не, не директно. Но ако ви помага да се почувствате добре, сигурно има връзка”.  Но съпругата ми даде идея да се опекат кексчета и да се поставят при входа на залата. Тя им каза, ме сладкишите са много добри за секса. Семинарът беше през уикенда в много хубав хотел. На следващия ден две наистина възрастни дами се приближили в басейна към нея й съзаклятнически й прошепнали „Кесчетата вършат работа”.
Имах лекция в Ямайка. Мина с голям успех. След нея при мен дойде един местен човек и ми каза, че много е харесал речта ми, че е производител на кексчета с канабис и като подарък ми даде една кутия. Аз бях много щастлив, жена ми – не чак толкова. На следващия ден на летището аз я попитах за кутията и тя ми каза, че я дала като бакшиш на пиколото.  Аз много се ядосах. Когато кацнахме в Лондон трябваше да сменим летището от Хийтроу до Гетуик.  На входа на аерогарата стояха четири полицаи с пет кучета, които душеха за наркотици. И жена ми ми каза, че ме е спасила от затвора.  






Няма коментари:

“Съседите” за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция, според The Observer&The Guardian

The Observer&The Guardian определи “Съседите” за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция “Най-голямото откритие беше малък п...