неделя, 28 юли 2019 г.

За ползата от йогата при децата



По емпиричен начин е доказано: занятията по йога като част от учебната система за физическо възпитание помагат да се изработи у детето правилна стойка, значително да се повиши гъвкавостта му и да се подобри общата му работоспособност.

Обучението в училище е чисто нов етап в сравнение предишния живот на детето: повишават се информационното натоварване, появява се аритмичност, усилва се хиподинамиката, усложняват се междуличностните отношения. В същото време младшата училищна възраст е много важен период, когато приключва развитието на костния скелет, но заедно с това той е подложен а огромно натоварване (продължителното и непривично дълго седене в час, тежката чанта с учебниците и т.н.), което води до изкривяване на гръбначния стълб и произтичащите от това последствия. Затова адаптацията към условията в училището се характеризира с повишено напрежение на биологичните и психофизиологически  механизми.  Затова и тази изследователска работа е посветена на разработването на физкултурно-спортна техника подобряване здравето на учениците.



Целта. Да се разбаботи методика за провеждане на занятия по оздравително-развиваща гимнастика, основата на йогата, за най-малките ученици.
Хипотезата. Разработка и прилагане на методиката оздравително-развиваща гимнастика на основата на йогата, която да повиши показателите на физическо състояние, гъвкавост, работоспособност и стойка, както и функционалното състояние на организма на учениците и да ги сравни с други видове оздравителни занятия.
Научната новост. Предлаганата методика от занятия с оздравително-развиваща гимнастика е основана на функционалния анализ на различните направления в йогата с наблягане на  най-значимите и използвани  практически компоненти.
Изводът от посетените начални училища е, че
те имат спортна база, при която ученици с проблеми със здравето не могат да изберат допълнителни спортно-оздравителни занятия. Съществуват стандартните спортни секции – баскетбол, волейбол, хандбал и прочие.
Нито в едно училище не се прилага йога. Всички използвани видове спортни занимания не са подходящи за деца дори с минимални отклонения в здравето, да не говорим за трайно освободените от физкултура.
Оздравителният ефект на уроците по физическо възпитание, които не са повече от 2-3 часа седмично, изостават от изискванията, предявени от съвременните условия на живот и организация на учебния процес към организма на учениците.
Три часа физкултура дават едва 15-17 %, а два и по-меалко – 10-12% от седмичния обем на двигателната им активност. Съгласно статистиката на медицинските прегледи в училище, 70% от децата в начална училищна възраст имат начален стадий на сколиоза.

Оздравителната работа в масовите общообразователни училища  се оказва неефективна. Необходимо е спешно да се повиши оздравителното физическо възпитание в училище, което е възможно само чрез иновационни начини, в частност – използвайки хилядолетната система на йогата.
Бе проследено развитието на две експериментални групи от ученици между 6 и 9 години. Първата се занимаваше на уроците по физкултура и два пъти седмично посещаваше допълнителни занятия по обща физическа подготовка, а втората освен часовете по физическо два пъти седмично ходеше на оздравителни занятия по йога.
Обръщаше се внимание на психическото и емоционалното състояние на децата, тяхната успеваемост и задържането на вниманието.
След изтичането на девет месеца бяха направени контролни тестове.
Комплексът от педагогически контролни тестове бе разработен в резултат на серия от научни изследвания. Той характеризира нивото на развитие на основните физически качества у децата – стойка, гъвкавост, функционално състояние и работоспособност.
Тестът за гъвкавост включваше проверка на гъвкавостта на тазобедрените стави, на гръбнака и на раменните стави. За оценка на функционалното състояние бе използват Харвардския степ-тест. Педагогическият експеримент показа, че използването на методиката на оздравително-развиващата гимнастика на основата на йога позволява значително да се повишат показателите на физическото състояние и гъвкавост, работоспособността и стойката, в сравнение с функционалното състояние на организмите на учениците, използвали други видове оздравителни занятия като ОФП – обща физическа подготовка.

Тест
Йога (бал)
 ОФП (бал)
Параметри на стойката
 9,14
 8,51
Гъвкавост
 9,13
 7,26
Работоспособност
 8,4
 7,6
Функционално  състояние
 9,4
 8,0
Обща оценка
 36,07
 31,37


Няма коментари:

CODE HEALTH TV казва: „Благодарим ви, че ви има!“ за втора поредна година

  За втора поредна година CODE HEALTH TV казва: „Благодарим ви, че ви има!“ Българската здравна телевизия събира медицинския, здравен и фарм...