По емпиричен начин е
доказано: занятията по йога като част от учебната система за физическо
възпитание помагат да се изработи у детето правилна стойка, значително да се
повиши гъвкавостта му и да се подобри общата му работоспособност.
Обучението в училище е чисто нов етап в
сравнение предишния живот на детето: повишават се информационното натоварване,
появява се аритмичност, усилва се хиподинамиката, усложняват се
междуличностните отношения. В същото време младшата училищна възраст е много
важен период, когато приключва развитието на костния скелет, но заедно с това
той е подложен а огромно натоварване (продължителното и непривично дълго седене
в час, тежката чанта с учебниците и т.н.), което води до изкривяване на
гръбначния стълб и произтичащите от това последствия. Затова адаптацията към
условията в училището се характеризира с повишено напрежение на биологичните и психофизиологически
механизми. Затова и тази изследователска работа е
посветена на разработването на физкултурно-спортна техника подобряване здравето
на учениците.
Целта. Да се
разбаботи методика за провеждане на занятия по оздравително-развиваща
гимнастика, основата на йогата, за най-малките ученици.
Хипотезата. Разработка и прилагане
на методиката оздравително-развиваща гимнастика на основата на йогата, която да
повиши показателите на физическо състояние, гъвкавост, работоспособност и
стойка, както и функционалното състояние на организма на учениците и да ги
сравни с други видове оздравителни занятия.
Научната новост. Предлаганата
методика от занятия с оздравително-развиваща гимнастика е основана на
функционалния анализ на различните направления в йогата с наблягане на най-значимите и използвани практически компоненти.
Изводът от посетените начални училища е,
че
те имат спортна база, при която ученици с
проблеми със здравето не могат да изберат допълнителни спортно-оздравителни
занятия. Съществуват стандартните спортни секции – баскетбол, волейбол, хандбал
и прочие.
Нито в едно училище не се прилага йога.
Всички използвани видове спортни занимания не са подходящи за деца дори с
минимални отклонения в здравето, да не говорим за трайно освободените от
физкултура.
Оздравителният ефект на уроците по
физическо възпитание, които не са повече от 2-3 часа седмично, изостават от изискванията,
предявени от съвременните условия на живот и организация на учебния процес към
организма на учениците.
Три часа физкултура дават едва 15-17 %, а
два и по-меалко – 10-12% от седмичния обем на двигателната им активност.
Съгласно статистиката на медицинските прегледи в училище, 70% от децата в
начална училищна възраст имат начален стадий на сколиоза.
Оздравителната работа в масовите
общообразователни училища се оказва
неефективна. Необходимо е спешно да се повиши оздравителното физическо възпитание
в училище, което е възможно само чрез иновационни начини, в частност –
използвайки хилядолетната система на йогата.
Бе проследено развитието на две
експериментални групи от ученици между 6 и 9 години. Първата се занимаваше на
уроците по физкултура и два пъти седмично посещаваше допълнителни занятия по
обща физическа подготовка, а втората освен часовете по физическо два пъти
седмично ходеше на оздравителни занятия по йога.
Обръщаше се внимание на психическото и
емоционалното състояние на децата, тяхната успеваемост и задържането на
вниманието.
След изтичането на девет месеца бяха
направени контролни тестове.
Комплексът от педагогически контролни
тестове бе разработен в резултат на серия от научни изследвания. Той
характеризира нивото на развитие на основните физически качества у децата –
стойка, гъвкавост, функционално състояние и работоспособност.
Тестът за гъвкавост включваше проверка на
гъвкавостта на тазобедрените стави, на гръбнака и на раменните стави. За оценка
на функционалното състояние бе използват Харвардския степ-тест. Педагогическият
експеримент показа, че използването на методиката на оздравително-развиващата
гимнастика на основата на йога позволява значително да се повишат показателите
на физическото състояние и гъвкавост, работоспособността и стойката, в
сравнение с функционалното състояние на организмите на учениците, използвали
други видове оздравителни занятия като ОФП – обща физическа подготовка.
Тест
|
Йога (бал)
|
ОФП (бал)
|
Параметри на
стойката
|
9,14
|
8,51
|
Гъвкавост
|
9,13
|
7,26
|
Работоспособност
|
8,4
|
7,6
|
Функционално състояние
|
9,4
|
8,0
|
Обща оценка
|
36,07
|
31,37
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар