Илка
Попова е голямата
любов на Шаляпин
Великият
бас й подарява пръстен, принадлежал на
Петър Първи
Магдалена
ГИГОВА
Българският
мецосопран Илка Попова е голямата любов
на легендарния руски бас Фьодор Шаляпин
и неговата последна тръпка. Двамата се
запознават през 1934 г. в най-романтичния
град - Париж. Попова е примадона на Гранд
Опера, а Шаляпин е на гастрол в театър
„Шатле“ за т.нар. Руски сезон. На
репетицията на операта „Княз Игор“ ги
запознава импресариото на Шаляпин -
Фьодор Кашук. Великият бас се влюбва от
пръв поглед, на Илка обаче й е нужно да
го погледне втори път. При първата им
среща маестрото взема ръката на
партньорката си и възкликва: „Какая
уродливая ручка!” (Каква
грозна ръка - рус.). Въпреки думите му тя
не я отдръпва. Шаляпин се вглежда в
дланта й и по линиите й предрича бляскава
кариера. Но не успява да види, че ще се
влюби безпаметно. По онова време Илка
Попова има връзка с младия лорд Карлтън.
Двамата споделят любовта си към операта,
но чувствата от негова страна са
изпепеляващи, докато тя по-скоро намира
сигурност и сродна душа. Британският
благородник, чийто баща е откривател
на гробницата на Тутанкамон, купува на
българката къща на Шан-з-Елизе в Париж
и обзавежда двата салона за гости в
мавритански и в японски стил.
Макар
жената, в която е влюбен да е заета,
Шаляпин подхваща „кръгова отбрана“ -
срещат се на репетиции, на светски
събития, докато съдбата не му идва на
помощ. Българката има рядко богат глас
- с
диапазон от
две
октави и половина,
но при работата си в Гранд Опера върху
операта
„Фаворитката” от Доницети
тя все не успява да вземе
горно си-бемол.
Попова е отчаяна. Шаляпин,
който никога преди
това не
се е занимавал с вокална педагогика,
предугажда,
че проблемът й е чисто психологически.
За да й вдъхне самочувствие, той й дава
да носи пръстена, с който никога преди
това не се разделял. Внушил й, че бижуто
има магическа
сила,
ще й даде здраве, сила и увереност, ако
излиза на сцената с него. Басът се заклел,
че когато притискал пръстенът до челото
си, главоболието го напускало за минути,
а щом пуснел пръстенът в чашата си с
водка, никога не се напивал.
Според
самия Шаляпин уникалният накит бил
изработен от най-добрия ученик на
прочутия
Фаберже,
потомствен бижутер
на
руския императорски двор през XVIII век.
Легендата
разказва, че бижуто е принадлежало на
Петър
I и е благословено
от трима
руски
патриарси.
Пръстенът е от масивно злато,
украсен
с два диаманта и един голям полускъпоценен
камък.
Върху камеята е гравиран
руски светец,
коленичил пред кръст, а в краката му се
търкаля главата на дявола. Щедрият
жест на певеца да й отстъпва безценния
накит за спектаклите прави силно
впечатление на Илка Попова, а и тя вече
е осъзнала, че в отношенията й с лорд
Карлтън тръпката е само от негова страна.
Шаляпин
проявява голямо въображение в ухажването,
а началото на любовния им роман е като
на кино. Руснакът подкупва прислужницата
на обожаваната от него българка и се
скрива в гардероба в спалнята й.
Когато тя се връща късно вечерта след изтощително представление и започва да се съблича, вратата на гардероба се отваря и от него изскача усмихнатият Шаляпин. Сладникавите легенди твърдят, че в тази първа за тях любовна нощ той й подарява пръстена. Но каквато и да е истината, двамата са неразделни. Импресариото на певеца става и неин и започва да им урежда едновременни ангажименти, свързани с нови роли за Илка.
По онова време Шаляпин е на 61 години. Той е обожаван и аплодиран по всички оперни сцени и приет в кралските дворове на Европа. Има два брака и осем деца. Попова е 32 години по-млада, в зенита на кариерата си. Тя е първата българка, пяла в Гранд Опера и втората след Елена Доскова-Рикарди - в миланската Ла Скала. На всяко представление Илка излиза с пръстена на Шаляпин, убедена, че я пази от зли сили. А такива не липсват. Светът на операта бълбука като котел, пълен със завист и злост, и далеч не всички се възторгват пред таланта и красотата на влюбената двойка. Българката е с фигура на модел, винаги изумително елегантна и с толкова красиво лице, че султанът на Тунис след едно представление прави опит да я отвлече за харема си. Руснакът е висок, със сини очи и замечтано изражение. Леко грубоватите му черти му придават мъжествен вид. Благородници поднасяли титли и богатство пред нозете на очарователната примадона. След всяко представление на Фьодор жени от всяка възраст атакували гримьорната му. Понякога натискът върху вратата бил толкова силен, че той се боял да не я счупят и излизал полуразгримиран да раздаде автографи. „С женската част от човечеството имам небивал успех”, обичал да се шегува басът.
Когато тя се връща късно вечерта след изтощително представление и започва да се съблича, вратата на гардероба се отваря и от него изскача усмихнатият Шаляпин. Сладникавите легенди твърдят, че в тази първа за тях любовна нощ той й подарява пръстена. Но каквато и да е истината, двамата са неразделни. Импресариото на певеца става и неин и започва да им урежда едновременни ангажименти, свързани с нови роли за Илка.
По онова време Шаляпин е на 61 години. Той е обожаван и аплодиран по всички оперни сцени и приет в кралските дворове на Европа. Има два брака и осем деца. Попова е 32 години по-млада, в зенита на кариерата си. Тя е първата българка, пяла в Гранд Опера и втората след Елена Доскова-Рикарди - в миланската Ла Скала. На всяко представление Илка излиза с пръстена на Шаляпин, убедена, че я пази от зли сили. А такива не липсват. Светът на операта бълбука като котел, пълен със завист и злост, и далеч не всички се възторгват пред таланта и красотата на влюбената двойка. Българката е с фигура на модел, винаги изумително елегантна и с толкова красиво лице, че султанът на Тунис след едно представление прави опит да я отвлече за харема си. Руснакът е висок, със сини очи и замечтано изражение. Леко грубоватите му черти му придават мъжествен вид. Благородници поднасяли титли и богатство пред нозете на очарователната примадона. След всяко представление на Фьодор жени от всяка възраст атакували гримьорната му. Понякога натискът върху вратата бил толкова силен, че той се боял да не я счупят и излизал полуразгримиран да раздаде автографи. „С женската част от човечеството имам небивал успех”, обичал да се шегува басът.
Връзката
между двамата певци е като
приказка – с много страст, успехи,
пътешествия и забавления. Понякога
Шаляпин
пеел до зори в някоя парижка кръчма, а
Илка танцувала върху
масата и му пригласяла в старинните
руски романси. Прокуден
от съветската власт, той много тъгувал
за родината си и най-вече за град Казан.
По цели нощи й разказвал за приятелите
си там. Фьодор казвал, че в душата си е
руснак и винаги ще остане такъв. Затова
макар от 16 г. да живеел в изгнание, никога
не сменил гражданството си.
Краят
на приказката обаче далеч не е приказен.
През 1938 г., когато се готвят за турне в
Южна Америка, Шаляпин се разболява тежко
и семейството му забранява на Илка
всякакъв достъп до него. Така великият
бас си отива, без да се сбогуват. До края
на живота си Попова често слуша грамофонни
плочи с великия бас, плаче и повтаря:
„Тъкмо
повярвах в любовта, и тя ме изостави.”
Но поне в двете му незабравими роли,
преди да почине - в
“Борис Годунов” и “Княз Игор” българката
е негова
блестяща партньорка.
Певицата
била
убедена, че пръстенът
на Шаляпин й
е помогнал на
75 години да се
превъплъти в
“Дама пика”.
Днес
бижуто се пази в банков трезор и е
собственост на Марин Бончев - биограф
на певицата и неин близък приятел до
кончината й.
Красивата
българка,
която на 21 става постоянен член на
парижката Гранд Опера,
изживява кратка,
но страстна
връзка и с прочутия тенор
Бениамино Джили.
Обаче Шаляпин
остава любовта на живота й.
Световната
й кариера започва с ролята на Далила в
„Самсон
и Далила” на Камий
Сен-Санс.
Тя жъне успехи в
Монте Карло, Германия, Италия, Мароко,
Алжир, Буенос Айрес, Рио де Жанейро.
Играе над 36 роли в
32
опери, интерпретира народни песни и
романси. През 1931 г. след
“Бал с маски” в Ла Скала Попова
и Бениамино Джили изнасят концерт
пред катедралата “Дуомо”
в Милано. Опиянен от френетичните овации
на публиката, тенорът пада на едно коляно
и й се обяснява в любов. Моли
я да тръгне с него по света. Обещава
да захвърли
кариерата
си, за
да бъдат
само двамата, далеч от света. Те наистина
избягват за две незабравими седмици.
Бениамино
и Илка обикалят
с яхта Средиземно
море, зарязали
всичките си певчески ангажименти.
Провалят
няколко спектакъла.
Когато се завръщат, ги чака гръмовен
скандал в пресата и солидна глоба от Ла
Скала,
но сантименталните италианци бързо
прощават на влюбените.
Богатият,
но грозноват лорд Карлтън обожавал
оперната дива отдалеч, не пропускал
неин спектакъл, но не смеел да й се
представи, камо ли да изрази чувствата
си. Той се боял звездата да не му се
присмее. Накрая с големи терзания уредил
да се срещнат „случайно“ при общи
познати. Когато видял, че тя не е
високомерна и има добър и приветлив
нрав, събрал кураж да й признае любовните
си терзания. Илка оценила
богатството на душата му и страстта,
която влага в оперното изкуство.
Карлтън-младши
обсипвал Попова с подаръци. Но
спокойствието на тяхната връзка било
отнесено от цунамито Шаляпин.
Когато
Илка
Попова гостува с „Кармен” в Тунис,
щом запява прочутата „Хабанера”,
на сцената изскачат десетки френски
офицери, заобикалят
я и когато изпява последната нота, а
обсипват с цветя. След представлението
султанът на Тунис я кани в харема си.
Той
й представя съпругите си една по една
и внимателно следи изражението на лицето
й. Когато стигнал до жена номер 22, Илка
Попова не можела да повярва на очите
си. Срещу нея стоял огледалният й образ
- осанка, лице, дори разстоянието между
двата предни зъба. „Тогава
просто изкрещях и поисках веднага да
напусна харема”, разказва след години
певицата. Султанът
й се извинил и й подарил изумително
красиви бижута, едното от които е птица,
обсипана със
скъпоценни
камъни, която се движи и пее.
Народна
и международна артистка
Когато
се завръща в България дълго време в
операта отказват да назначат световната
прима. Тя гордо заявява, че причината е
че отказва да дава рушвети. След години
все пак някогашният премиер
Вълко Червенков я удостоява със
звание „народен артист”, тя с присъщото
си чувство за хумор му казва, че са
пропуснали представката „между”. А на
учудения му поглед заявява „Това
понижение ли е, та аз съм международна
певица?!” Объркан,
Червенков отговаря
„Това е признание!”.
Изкусителката
-
Илка
Попова идва
на бял
свят на 2 август 1905 г. С
името си - на
празника на свети Илия
в семейството на публициста Стефан
Мавродиев. - - - Тя е примадона както на
сцената, така и в живота със своя финес,
екстравагантност и свободен дух. При
гостуването
и в България през
1936 г. вестник "Зора" пише:
"Вчера
Илка Попова пристигна с влака от Париж,
за да пее на родна сцена. Примадоната
на Гранд опера носи цял вагон багаж,
сред който са 40 шапки, 50 рокли, 6 наметки
и 45 чифта обувки”.
-
Ликът й краси реклама на
прочути френски парфюми.
-
Красиви
и богати мъже идват с каретите
си
след спектакъл, пускат конете и сами се
впрягат, за да я докарат до ресторанта
или до дома й.
-
Голямата певица си отива през 1976 г.
Завещанието й нейната къща на ул. Христо
Смирненски” да се превърне в музей на
операта изчезва в архивите на тогавашия
Благоевски райсъвет.
-
Украинският барон Едуард фон Фалцфейн,
който живее в Лихтенщайн, предлага на
Марин Бончев 150 000 долара за пръстена
подарен на Илка Попова от Шаляпин. Той
отказва. След още отхвърлени оферти от
руснаци, на няколко е връзван и бит, за
да се съгласи да го извади от сейфа.
Близкият
приятел на певицата твърди, че силата
на пръстена го е опазила жив.
Няма коментари:
Публикуване на коментар