неделя, 22 септември 2013 г.


Майката на Андрей Баташов, Теодора Стефанова пред в. "Преса":

Искаше да осинови дете

В завода на прадядото на актьора е излята колесницата върху Болшой театър

Mагдалена ГИГОВА

Изложбата със снимки на Андрей Баташов вече е закрита, но домът на Теодора Стефанова - майката на актьора, е негово светилище. Духът му блещука в пламъчето на светилника пред неговите снимки, в дреболиите, донесени от него от всички краища на света, в плаката от последния му спектакъл „Влез в час“ (от който той изигра само четири представления), дори в полудялата жизненост на растенията в безброй саксии.
Фотоизложбата бе посветена на 48-ия рожден ден на актьора, но за третата годишнина от смъртта му неговият приятел - драматургът Юри Дачев, иска снимките от нея да бъдат издадени в албум. „Тя е на 29 ноември. Не зная дали Кристина и Мишо Белчеви ще успеят за тогава, но искаме да направим книга с писма на приятели и почитатели. Нещо като „Другите за него“, казва Теодора Стефанова и се вкопчва в цигарата като в спасение от мъката. - Не знам дали ще доживея да подредя архива на Андрей, но намирам прекрасни текстове от зрители и колеги. Ванча Дойчева му е писала чудесни неща. Има рисунки от някоя си Малина - правила е портрети на Андрей и му е писала писма, но не любовни, а много смислени и човешки.
Спомням си го, когато за първи път кацнахме от Москва. Андрей поначало не ходеше при чужди хора, но аз го подадох на баща ми и брат ми. Той беше на не повече от годинка, мислех, че ще оглушим цялото летище, но той се гушна в тях. А не беше ги виждал въобще. Кръвта вода не става. Брат ми описва точно тази сцена за бъдещата книга.“

Бащата на Баташов е руснак и макар с майка му да се развеждат, когато актьорът е на 12 г., той много се интересува от потеклото си. „Няма какво да крия - свекър ми беше чекист. Той е готвел отрядите за фронта през Втората световна война. Но Баташови преди векове са имали оръжеен завод около Тула и са снабдявали Негово Величество с топове. Освен това са правели и самовари. Един ден Андрей репетирал в Народния театър, в почивката се опира на нещо и когато поглежда - самовар с надпис „Баташовы“ от 18-а и не знам коя година. Сега е в ателието му“, казва майката на актьора. За нея е върховно усилие да прекрачва прага на студиото му до нейния апартамент. То е като болезнен храм на тъгата.
Андрей знаеше, че гербът на Баташови е бил Еднорогът. Същият е бил на Иван Грозний, на много дворяни, но и в герба на доста европейски страни. Семейството е имало много заводи - колесницата над Болшой театър е тяхно дело, както и фонтаните в Москва, топовете на Шипка - също. Това го има и в сценария на филма, който искаме да направим заедно със сценаристката Велислава Дърева и режисьора Антоний Цанов. Екатерина Втора признава Баташови за дворяни и им издава указ. За филма не ни достигат 10 000 лева. Парите сме събрали чрез най-добрите приятели на Андрей.“
Повечето от тях окуражават Теодора сама да напише книгата за сина си, но тя само отронва: „Нямам сила, миличка. Не съм готова. Аз оревавам всичко, когато гледам архива.“
Какво не му е достигало на Андрей Баташов?! Та той изглеждаше съвършен - красив, талантлив, обожаван актьор и обичан преподавател. „Той имаше успех в професията, но нямаше успех сред жените, въпреки че му се хвърляха на врата. Андрей беше болезнено моногамен. Първата му раздяла беше с неговата студентска любов Наталия Дончева. Тя беше французойка по майка, дъщеря на актьора Пламен Дончев (известен с ролята на Малък Петко в „Капитан Петко войвода“ - б.а.). По онова време той ни смяташе за бедни и недостойни за тяхното семейство, затова остави Наталия да учи във Франция. Любовта им беше взаимна, но тя слушаше много баща си. Една жена, която обича, е готова на всичко... Андрей току-що беше разпределен в Народния театър и аз го уговорих да остане в България. Лелите на Наталия във Франция ги уговаряли там да сключат брак, но той казал: „Аз имам една майка и тя трябва да бъде на сватбата ми.“ (Разплаква се.)
Срещнаха се малко преди Андрей да се отиде. Боряна го беше напуснала и той казал на Наталия: „Сега вече можем да се съберем, да поискам ръката ти от баща ти.“ Но за нея било много късно. „Аз живея с един мъж, гледам неговите две деца и куче“, отговорила студентската му любов. Така имало да стане - разминаха се. А можеха да имат дете още навремето, защото Боряна не искаше. А Андрей мечтаеше за дъщеря. Малко преди смъртта си ми каза: „Мамо, искам да осиновя дете. Депутат съм (от НДСВ - б.а.), имам влияние, ще мога да осиновя, въпреки че не съм женен.“
След Наталия Андрей се влюби в Мира - също хубаво, добро момиче. Бяха заедно седем години, но и там родителите попречиха на връзката им“, въздъхва Теодора Стефанова с неосъществената мечта за внуче. Близки до актьора предполагат, че причина за раздялата е интрига за изневяра, пусната от „добри приятели“ на Баташов.
След това беше Кристина. Връзката им продължи близо седем години. Той с голямо желание направи това ателие, за да живеят заедно. Андрей беше вече депутат, беше в командировка в Любляна. Връща се, дойдох си от работа да му отворя. Той онемя - намери вратата отворена, ключовете от апартамента на масичката - Кристина се беше изнесла. Защо, какво - никой не разбра. Сега е много внимателна с мен и уж много го обича...“, отронва майката на Баташов.
Актьорът казвал пред приятели, че руска циганка му е предрекла красива и талантлива наследничка, ако с Кристина осветят любовта си. Как - не могла да му отговори. Двамата се запознават знаково - на 24 май в Народния театър. Тя е танцьорка в ансамбъл „Филип Кутев“, той участва със спектакъла „Ритъм“. Кристина го била гледала само веднъж - в „Сън в лятна нощ“, след това обаче не пропускала нито едно представление в Театър 199, Народния и „Сълза и смях“. Двамата дори се вричат в любов на Божи гроб, но може би това не е достатъчно, за да се сбъдне предсказанието на руската врачка. В театъра се говори, че завистници им направили черна магия, та да се разделят без видима причина.
Баташов бил много чувствителен към лошите енергии. „Той беше работохолик и перфекционист. Никога не се поддаде на лесното да прави халтура. Казваше ми: „Мамо, когато свърши представлението, с космите на врата си усещам зложелателството на някои от колегите“, припомня си Теодора.
Със съпругата си Боряна актьорът се запознава в заведение. „Той не беше по нощните похождения. Но в НДК режисираше концерт на всички фолклорни ансамбли. След това отива с приятели в нощен клуб и там се запознава с нея. Каза ми: „Мамо, аз дълго не исках да се женя ,за да не повторя твоята съдба, но съм решил.“ Така му светеха очите, че не можех да кажа: „Не, недей!“ Андрей беше по протокола и традициите. Държеше да й поиска ръката от двамата й родители. Боряна 12 години не беше виждала баща си, синът ми ги сдобри. Подготовката на сватбата на някои отнема три месеца. Андрей я организира сам за една седмица със собствени средства в Царска Бистрица. Беше много щастлив“, отронва сълза майката.

Баташов показа публично избраницата си - банкова служителка, по време на шоуто „Денсинг старс“. Младата дама го подкрепя в публиката. Той й поднася пръстена в чаша с шампанско, а на халките им е гравирано „Завинаги“.
Година и два месеца живяха заедно и навръх Коледа тя се изнесе без обяснение. Извикала баща си да й помогне за багажа. Андрей казал: „Дай да седнем, да се разберем.“ Боряна казала, че се задушава в „Лозенец“, по-добре се чувствала в „Люлин“... Той се грижеше за нея като за царица, пазаруваше, готвеше. Синът ми беше в невероятен стрес и това отключи много неща...
На 29 септември 2010 г. излезе последният му спектакъл. Той се взе в ръце, свали си халката. Преди това все казваше: „Аз не мога, аз я обичам, пред Господа съм се клел.“ И цели нощи наред си говорехме какво е любов. На 14 октомври Андрей се срещна с Боряна, за да се договорят по взаимно съгласие да се разведат. От тази дата той отново се срина!
Имам подозрения, но не смея да ги кажа - сякаш някои хора му помогнаха да си отиде. Заедно сме минали през много перипетии. И болести, и катастрофа. Той обичаше живота, той се бореше за живота. Че са му правили магия, го каза Вера Кочовска. Думите й бяха: „Ти си прероден Яворов. Ние с теб ще си отидем един след друг.“ И така стана.
Андрей много искаше дете. Една позната ми казваше: „О, такъв добър материал, как не се роди дете!“, разплаква се неудържимо Теодора.
Андрей имаше чувствителни сензори, ненапразно беше актьор. Когато изпадна в кома в болницата, бях убедена, че той ще победи болестта. Когато се събуди, първото нещо, което ме попита, бе: „Мамо, дойде ли Путин?“ От всичко се интересуваше. И бъбреците, и белите му дробове отказваха, целият беше овързан с кабели и тръбички, а той разказваше вицове на сестрите. Жизнен човек беше, но един ден ми каза: „Мамо, аз ще умра!“
Майката на Андрей Баташов възприема остатъка от жизнения си път като кауза да поддържа жива паметта за сина си.









Няма коментари:

Д-р Милен Врабевски и Фондация Българска Памет финансираха обзавеждането на новата община в Пустец в албанския район Мала Преспа, където живеят и хора с български корени

  Фондация Българска Памет с поредно мащабно дарение за Мала Преспа, Албания След молба от страна на кмета на Община Пустец Пали Колевски и ...