петък, 28 ноември 2025 г.

Първата самостоятелна изложба на Йоана Ангелова-Тодорова – ЛО̀НО е в „УниКредит Студио“

 

До 5 декември имате възможност да видите изложбата на Йоана Ангелова-Тодорова - ЛО̀НО
До 5 декември имате възможност да видите изложбата на Йоана Ангелова-Тодорова – ЛО̀НО

В навечерието на своята 35-та годишнина с вълнение споделям произведения от глина и светлина, създадени в последните няколко месеца специално за уютното пространство на „УниКредит Студио“, пише Йоана Ангелова-Тодорова в своето творческо изявление.

Изпитвам огромна благодарност за пътя, който ме доведе до този момент, и за всички срещи през годините с хора, родеещи се с изкуството. Днес най-накрая реализирам дълго замисляната си изложба – моята първа самостоятелна изява. Представям експозицията „Ло̀но“, в която керамични и фотографски творби заедно разказват история за връщането към корените.

В професионален и артистичен контекст за мен това е завръщане към техниките, овладяни през студентските години (2009-2015), и към онези импулси, вдъхновили първите стъпки по творческия ми път. По отношение на керамиката това са предпочитаните от мен – пейпър клей (paper clay) и инкрустиранe на цветни маси, а в снимането – многократна експозиция при аналоговата фотография.

Дебютът извън участията в колективни представяния изисква решимост, която ето – вече съм придобила. В своята изложба „Ло̀но“ изследвам границата между видимо и невидимо. Във всяка керамична или фотографска творба се преплитат природа, символи и форми, отразяващи както вътрешния свят, така и сакралното в пространството.

До 5 декември имате възможност да видите изложбата на Йоана Ангелова-Тодорова - ЛО̀НО
До 5 декември имате възможност да видите изложбата на Йоана Ангелова-Тодорова – ЛО̀НО

Като част от програмата на София Хартиен Арт Фест (СХАФ) 2025 под мотото „Дух и Материя“, настоящата изложба е предпоставена от избора на медии – керамика и фотография (двете специалности, които завърших в Националната художествена академия).

Показаните произведения от глина и светлина носят в себе си идеята за материя и енергия, форма и образ, земя и небе.

Дори метафорично можем да кажем, че човекът е създаден от глина (материалното тяло) и светлина (душата или Божествената искра) – една красива и дълбока представа, която обединява физическото и духовното във всеки един от нас.

Изложбата е изградена около идеята за Триединство, която присъства в множество култури – минало-настояще-бъдеще, майка-баща-дете и т.н. В тази връзка трите компонента на изложбата са керамиката – символ на материалността и земята; фотографията – на светлината и времето; и темата (природата и ло̀ното) – общият корен, първоизточникът.

Керамичните обекти, създадени чрез инкрустация на цветни маси, носят в себе си слоеве, както физически, така и символни. Подобно на геоложки разрез, всяка от керамиките съдържа цветови и текстурни пластове, които могат да бъдат разчетени като земни напластявания или следи от движение и време. Това е материалното ло̀но – формата, която съхранява.

Фотографиите, създадени чрез многократна експозиция (от по три кадъра), „разтварят“ времето и предлагат едновременното съществуване на множество състояния. Природни форми и светлини се наслагват в образи, които напомнят сънища – духовното ло̀но, където всичко е възможно и всичко се преплита.

В контекста на изложбата ло̀ното не е просто биологична или женска метафора, а символ на пространството, в което възниква животът – било то в глината, в светлината или в съзнанието. Природата се явява външният израз на вътрешното – тя е и материята на керамиката, и обектът на фотографиите, и емоционалният фон на цялата изложба.

В рамките на фестивала, посветен на хартиеното изкуство, „Ло̀но“ представя хартията като основен материал – от фотопечат върху тежък офортен картон до стенни пана от пейпър клей.

А какво е хартията? Преобразена природа – следа от дървото, което продължава да диша през нейната повърхност.

До 5 декември имате възможност да видите изложбата на Йоана Ангелова-Тодорова – ЛО̀НО

Пейпър клей

Впечатляващо е, че при взаимодействието си с хартията глината разкрива нови измерения на гъвкавост, пластичност и интегралност.

„Хартиената глина“ представлява маса, получена чрез смесване на шликер от всякакъв вид керамична маса с хартиен пулп в различни пропорции. Новата смес запазва всички характеристики и работни качества на изходната маса – пластичност, цвят, свиваемост и други, като в същото време придобива необикновена гъвкавост и лекота в пластично състояние благодарение на взаимодействието между двата материала.

Тази комбинация отваря възможности за инкрустиране на бисквитирани, а дори и глазирани фрагменти в сурова пластична маса. Сред основните предимства на алтернативната керамична материя пейпър клей е и значителното намаляване на теглото на базовата маса, като същевременно се запазват отличните ѝ формовъчни качества. Поведението на този материал го превръща в уникална медия, която премахва ограниченията пред креативността на съвременния керамик.

Инкрустация на цветни маси

Методът на инкрустиране на цветни маси предлага изключително богата палитра от творчески възможности. Слоеве, цветове и форми се преплитат така, че всяко произведение е единствено по рода си.

Подготовката на материалите започва с изсушаване на основната керамична маса – в случая фина бяла глина PC 03 W2 1200. Следва прецизно измерване на количествата за оцветяване и дозиране на съответния пигмент. Оцветените маси се смесват с вода до получаване на шликер, който престоява няколко дни, преди да бъде пластифициран.

Една от техниките на инкрустиране е повърхностната инкрустация – избраната от мен за направа на творбите в изложбата. При нея произведението се изгражда от цяла платка от основната маса, върху която се инкрустира повърхностно тънък филм от цветни маси.

Режимът на изпичане е съобразен със свойствата на използвания материал. След бисквитното изпалване, творбите са покрити с транспарентна оловна глазура, която подчертава тяхната повърхност и изявява богатството на цветовете им.

Аналогова фотография, многократна експозиция

Неслучаен е и изборът на многократна експозиция от три кадъра при това в аналогова фотография. Използваната техника се оказва идеален инструмент за претворяване на идеята за Триединството.

Тази философска и духовна концепция, представяща три отделни същности, които съществуват в неразривно единство, познаваме от християнството – Отец, Син и Свети Дух; срещаме в човешката природа – тяло, душа и дух; и разбира се в изкуството – идея, форма и израз.

Многократната експозиция позволява едновременност на различни състояния или образи, наслагвайки ги върху една и съща фотографска площ, без да се губи индивидуалността им. Това е търсен символ на Триединството – три елемента, едно цяло. Три отделни картини, вплетени в една единна визуална реалност.

Изборът на аналогова техника за заснемане, а не на дигитална, е съвсем целенасочен – при нея почти неконтролируемото наслагване се превръща в част от художествения език, символизирайки трудната за постигане, но реална хармония между три различни същности.

Фотографиите ми приканват зрителя да разчете скритото – да търси смисъл в наслагването и хармония в хаоса. Всяка експозиция внася нов пласт и нова светлинна реалност върху общата фотографска повърхност, без да унищожава предходните, а вплитайки се в тях.

Изображенията, родени от този процес, не се стремят към яснота, а към неподправеност на преживяването. Прозрачността, размитите контури и припокриващите се фигури са визуални следи от опитите на три различни същности да съществуват заедно – не в съревнование, а в съзвучие.

Концепция

Домът на първата ми самостоятелна изложба бе и поводът да се замисля за паметта и наслояването на историята. Под общото заглавие „В ло̀ното на природата…“ фотосерията обединява изображения, всяко със свое собствено име. „Възнесение“ например прави връзка с православния средновековен храм „Свети Спас“ („Възнесение Господне“), чиито останки днес се намират в сутерена на „УниКредит Булбанк“, издигаща се в сърцето на София – моя обичан роден град.

А керамиките, изпълнени чрез инкрустация на цветни маси, визуализират идеята за пластовете – както на материала, така и на историята.

И все пак за мен настоящата изложба е най-вече символно завръщане в ло̀ното на майката Природа. В една от фотографиите тя е украсена като българска невеста – с метални орнаменти, напомнящи пафти, и листа, които ги оживяват.

Между метала и зеленината се разгръща внушението за плодородие и женско начало. Символ на жизненост и изящество, „Пафтите на Майката природа“ вплитат традицията в органичния ритъм на живия свят.

Тази връзка между природата и женското начало се усеща не само визуално, но и като интимно преживяване – ло̀ното на Майката природа не се измерва с мащаб, а с близост, топлина и закрила. Когато човек се потопи в него – например сред тишината на гората – усеща смирение и едновременно принадлежност.

От друга страна, извлечена от ло̀ното на земята, глината носи в себе си първичната ѝ топлина и паметта на сътворението. Цветовата палитра на по-малките по размер керамични творби в изложбата пък създава усещане за домашен уют, внушавайки спокойствие и нежността на майчината прегръдка. В унисон с тях зеленината, която прелива от снимките, успокоява ума и създава усещане за мир и хармония.

Фотосерията „В ло̀ното на природата“ е филмова фотография, създадена чрез техниката на многократна експозиция. И докато при дигиталната фотография подобен ефект може лесно да бъде постигнат чрез софтуерна обработка, то в миналото – при аналоговата – това е изисквало далеч по-внимателен подход.

Наслагването на изображения се осъществява директно върху фотографския филм – вместо той да бъде превъртян напред, се заснема нов кадър върху същата площ, докато слоевете светлина се преплетат в камерата. Стремейки се към автентичност, се връщам именно към тази класическа техника, за да изградя своите образи.

Днес отдавна сме свикнали с обработени изображения, затова тази техника може и да не изглежда новаторска. Тя обаче продължава да разширява творческите възможности и да позволява създаването на уникални изображения.

Серията ми многократни експозиции превръща природните детайли в образ на съжителството между противопоставяне и съглашение – енергия, присъща както на самата фотография, така и на живота.

Представените фототворби са заснети върху цветен негативен филм “Kodak”, като експозициите се наслагват директно в камерата. Изображенията, запечатани върху класическия „лайка формат“ (35 mm филм), показват детайли от столичните паркове и улици. Отпечатани са на висококачествена Hahnemühle FineArt хартия (German Etching 310 285g/m² Matt Fine Art – textured) и са каширани върху алуминиева композитна плоскост Dibond.

Размерът на всяко изображение от серията е 30 × 20 см. (с дървената рамка 50 × 40 см.) – достатъчно голям, за да се видят детайли, но все още с интимен, „камерен“ характер. Рамката с цвят „естествено дърво“ внушава топлина и спокойствие.

Изборът ѝ не е случаен, а продължение на идеята, заложена в самите фотографии. В тях търся живото присъствие на природата – нейната автентичност, текстура и светлина. Натуралният дървесен тон се съчетава органично с природните мотиви.

Така рамката е не просто завършек на изображението, а естествен контекст, който подчертава вътрешната хармония на темата и връща зрителя към първоизточника – светлината, земята, дървото, живота.

В пазвата на галерия „УниКредит Студио“ моите произведения откриват себе си пред зрителя, приканвайки към близък контакт и внимателно вглеждане. Изложбата „Ло̀но“ се разгръща като пространство за съзерцание и осмисляне, обгръщайки посетителя с топлината на одухотворената природа.

За автора:

Йоана Ангелова-Тодорова е родена през 1990 г. в гр. София. Завършила е Националната художествена академия (НХА) със специалности „Керамика“ и „Теория и практика на художественото образование“ (о.к.с „Бакалавър“) и „Фотография“ (о.к.с „Магистър“), а през 2023 г. придобива образователна и научна степен „Доктор“ по „Изкуствознание и изобразителни изкуства“.

Член е на СБХ – Секция 13, с активна практика в областта на аналоговите и алтернативните фотографски техники, както и в керамиката, където работи с инкрустация на цветни маси и пейпър клей. Участва в редица изложби и пленери в България и чужбина.

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на УниКредит Булбанк.

За повече информация:
https://yoanaangelova-todorova.myportfolio.com
https://www.facebook.com/yoana.angelova.todorova
https://www.instagram.com/yoana__angelova
www.amateras.eu
www.facebook.com/sofiapaperartfest
www.instagram.com/sofiapaperartfest

София Хартиен Арт Фест 2025 се реализира с финансовата подкрепа на:
Министерство на културата на Република България;
Програма „Визуални изкуства“ на Министерство на културата;
Календар на културните събития на Столична община за 2025 г.

Няма коментари:

Celestyal отчита рекорден сезон в Средиземно и Адриатическо море

  Celestyal отчита рекорден сезон в Средиземно и Адриатическо море Celestyal приключи най-успешния си сезон в Средиземно и Адриатическо море...