четвъртък, 14 февруари 2013 г.

Секссимволите на България


Секссимволите-2

Магдалена ГИГОВА

Днес е по-лесно да станеш секссимвол, отколкото студентка – много силикон, малко показване по телевизията и готово! Преди години обаче за най-атрактивните български актриси са казвали, че ако са се родили в Холивуд, щели да имат световна слава. Но обожанието, което ги залива и у нас стига за няколко живота. Сценичните красавици имат своето място в историята на сексапила, но след появата на Невена Коканова нищо вече не е същото. А тя дори не е завършила театралната академия.

Невена Коканова - най-завладяващата целувка

Невена Коканова е дамата, която най-обаятелно се усмихва от екрана и се целува едновременно почти целомъдрено и страстно. Един неин поглед, едно накланяне на главата и всички мъже в киносалона са влюбени до уши. Във ВИТИЗ я късат два пъти и тя става стажант-актриса в Ямболския театър. Двоен кръстник – в кариерата и в живота й става режисьорът Янко Янков, който я кани за роличка във филма си „Години за любов”. На снимачната площадка среща мъжа си Любомир Шарланджиев. "Тютюн" (1962) и "Крадецът на праскови" я превръщат в звезда и обект на желание. Тя няма горещи любовни сцени. Коканова излъчва сдържано благородство, камерата се любува и нежно обхожда лицето й, бадемовите й очи... Най-еротичната роля на Коканова е в "Крадецът на праскови". При целувката й със сръбския артист Раде Маркович екранът пращи от любовно електричество. Може би защото чувствата от снимачната площадка се пренасят и извън нея. А началото е трудно. От Киноцентъра не искат Коканова и Виолета Минкова започва снимките. Въло Радев вижда, че обаянието на актрисата от Народния театър не може да се мери с това на Невена и налага смяната. Раде Маркович е бесен. Държи се надменно, Невена му отвръща със студенина.
Но Търново е красиво и романтично през есента и любовта плъзва с бавни стъпки. Раде се развежда със съпругата си Оливера, Коканова не посмява да изостави Шарланджиев, който има проблеми със сърцето. Но с Маркович си говорят с часове по телефона и не знаят, че цялата Централна поща се струпва да подслушва красивите им излияния.
Двамата изживяват своята приказка на филмовия фестивал във Венеция. За 15 дни забравят, че държавите им са в обтегнати отношения и им оказват политически натиск да се разделят. Невена и Раде са като влюбени деца, наслаждават се на вниманието, обикалят като туристи романтичните канали с гондола, хранят гълъбите... „По-късно всичко това се превърна в една доста трагична приказка”, признава Маркович в интервю години след смъртта на любимата си. А екранните им целувки предизвикват пеперуди в стомаха на всеки зрител половин век след „Крадецът на праскови”.
Разбира се, Коканова се е целувала с много други актьори - Коста Цонев, Стефан Данаилов, Филип Трифонов, Йордан Матев, Иван Андонов, Апостол Карамитев, Антон Горчев... Но магията никога повече не прогаря като пирограф екрана. В "Момчето си отива" тя докосва края на устните на Филип Трифонов с една целувка, събрала в себе си тиха обич, майчивско чувство и приятелство. Кинокритик пише, че тази полуцелувка влиза завинаги в историята на българското кино. Трифонов разказва, че дълго след "Момчето си отива" много мъже го подпитват дали е „имал нещо с Коканова”. И не му вярвали напълно, когато отричал – пропуска ли се така секссимвол.

Катя Паскалева – първото събличане

Катя Паскалева е първата чисто гола жена в българското кино. Мария в „Козият рог” на Методи Андонов я превръща в звезда и секссимвол за една нощ. През 1972 г. получава награда за женска роля в Панама, а година по-късно ѝ връчват награда "Фемина” в Брюксел. През 1976 г. я отличават за принос в развитието на световното кино в Карлови Вари.

Когато се снима в „Козият рог” Паскалева е на 26 г. със съвършено тяло и със самочувствието да го покаже без свян. И това не е единственият филм, в който трябва да се съблича. Освободеност пред камерата демонстрира и в "Иван Кондарев", където дълго и естетски се любува пред огледалото на красивите си гърди. Въздействащи любовно-еротични сцени с Катя Паскалева има и във филма "Елегия" на Едуард Захариев. След 36 години на сцената и екрана и повече от 46 роли актрисата завинаги ще остане в съзнанието на публиката с „Козият рог”, който потриса социалистическите пуритани, но е толкова правдив, дори в изнасилването на героинята от четирима души, че ги оставя безмълвни.
Когато снимат „Бумеранг” Любен Чаталов има любовна сцена с Катя Паскалева. Начинаещият тогава артист толкова се притеснил, че десет пъти се къпал и дори си купил луксозно бельо. Но щом се озовали в едно легло си глътнал езика. След няколко безполезни дубъла, актрисата изгонила екипа. Когато останали сами го попитала: "Момче, ти да не си обратен?". Повдигнала си блузата и продължила: “Ти цици не си ли виждал? Ето, пипни ги, за да видиш, че няма нищо страшно." После извадила прословутото си малко шишенце с водка и му дала да отпие за кураж. Заснели сцената от първия път.

Ехото от любовта на Катя Паскалева и художника Георги Божилов-Слона още кънти из уличките на Стария град в Пловдив. Начо Културата благославя съюза на двете уникални души. Бракът им не оцелява, но Катя и Слона остават приятели до кончината му. Последният мъж на актрисата – режисьорът Иван Росенов е с нея до края на живота й, с всичките му житейски и здравословни премеждия. Прочутото шишенце с водка е прокобата на Паскалева. Едни казват, че пийвала за кураж, други че така се спасявала от несгодите на славата, а трети – че генът си казал думата. Баща й починал от пиянство на улицата в Перник.

Цветана Манева - най-тъжните сълзи
 

Това е артистката, която най-хубаво плаче на екрана”, казвал навремето Тодор Живков за Цветана Манева. Ефектната красавица с огромни зелени очи поражда любовни чувства със самото си появяване на екрана. За жал на безбройните обожатели, т.г. тя ще празнува 40 г. несломим брак с Явор Милушев. „Ромео и Жулиета” в Пловдивския театър ги събипра през 1973 г. Когато минават по главната улица няма човек, който да не ги сподири с поглед. Възрастните злословят, че за нея това е втори брак, а младите се тълпят да ги гледат в „Двама на люлката” и да „си откраднат” от любовта им.

Аня Пенчева – най-неувяхващият чар
 

Когато стане дума за български секссимвол, първата асоциация е Аня Пенчева. А тя поддържа ненатрапчиво, но осезателно репутацията си. Актрисата смело увековечи гърдите си и всеки може да види отливката им пред театър „199”.

Още с първия си филм „Тайфуни с нежни имена” Аня блесна на екрана “гола, нахална и млада”. И от тогава не е спирала. Нейната Севда във “Време разделно” вкара в историческото ни киното образа на грешницата, на фаталната жена. А те от библейски времена привличат неустоимо мъжете. Аня яхна това фатално привличане и е тяхна любимка и до днес. Малко жени могат да й съперничат в изкуството на съблазняването – с поглед, с жест, с примигване на ресниците. В ресторанта на Народния театър Аня, разказва за поредния си филм пред приятели: “В него пак се събличам. Къде ли не се събличам? Аз вече се замислям къде стоя облечена…”. Компанията избухва в смях. Актрисата е царицата на самоиронията, но признава, че любовните сцени в киното са един от кошмарите й. В живота не е така. С първия си съпруг Сашо Диков са ученическа любов, но му трябват 7 години за да я ожени за себе си. Двамата имат същеря Петя.

Първата роля на Пенчева в Народния театър е ... снаха на Славка Славова. Пророческо! Но и доста трънливо. Любовта със сина на Славка, Ивайло Караньотов е като разрушително цунами. Той се развежда с тогавашната си съпруга, актрисата Юлиана и търпеливо чака Аня да предприеме същата стъпка. В Народния театър те са сочна клюка № 1, Славова взима страната на бившата си снаха, която остава да живее при нея с дъщеря си Карина. Чак когато се ражда синът на Аня и Ивайло – Ангел, чепатата актриса омеква и приема връзката им, Дори подарява на новата си снаха най-скъпото семейно бижу – красив пръстен с много диаманти. Дори и бременна Аня успява да задържи вниманието върху себе си като е първата българка снимала се гола в деветия месец. Така пресича клюките, че не може да има деца и ходи с възглавница под роклята.

Ивайло е най-умният, най-добрият съпруг, най-добрият баща. Не съм очаквала, че ще имам такъв търпелив мъж, който ме подкрепя във всичко...” не пести похвалите си Аня.

Ваня Цветкова – изгнаницата

Зрителите си припомниха таланта на Ваня Цветкова чрез „Седем часа разлика” след дългото й изгнание от екрана. Но нямаше гимназист небленувал по сините й излазителни очи. Всичко започва с „Бариерата”. Актрисата полита с ефирната и нестандартна героиня на Павел Вежинов към звездния си статус. И само едно придихание я дели от позицията на секссимвол.
Ваня среща бившия си мъж Павел Дойчев на снимачната площадка на класическия за българското кино филм „Комбина” с Иван Иванов.
Актрисата виси с главата надолу от втория етаж, а професионалният каскадьор Дойчев отговаря за живота й. Екстремното се пренася в живота, луда любов, скорострелен брак, син. През 1990 тя зарязва кариерата си, за да го последва в Америка. Зад гърба й той каандидатства за зелена карта и а убеждава, че страната на неограничените възможности е големият шанс за сина им Павел.
След разочарованието от брака Ваня Цветкова предпочита да е сама. А и работата й на крупие в Лас Вегас не предполага поддържане на любоовна връзка – среднощни смени, неистова умора. „Всички колеги от казиното бяха тръгнали да ми търсят мъж. Казах им, че си имам в България. И ме оставиха на мира”, казва Ваня в интервю. А на въпроса за секса е пределно откровена” То за това не е необходима връзка. В кой век сме?!”.

Умението да се събличаш

Не съм секссимвол. Не смятам, че имам такова излъчване. Това е прекалено отговорно и би ме ограничило в избора на роли, казва Елена Петрова. - Да, показвам тялото си в някои роли. Просто смятам, че женската голота е много красива, когато е показана по подходящ начин. Не съм за безскрупулното разсъбличане на сцената и екрана”, убедена е актрисата.
Но който е играл в „Козият рог” (в нейния случай – римейк) е „обречен”.
 

На Йоана Буковска й трябваха години, за да убеди публиката, че тя и героинята й от „Дунав мост” Стела не са едно и също лице. В съзнанието на зрителите тя дълго бе крехката красавица, която след като ощастливи всички мъже в сериала, демонстративно събу гащичките си преди да скочи в ТИР-а към Европа. Днес Буковска е щастливо женена за юрист по европроекти и майка на близнаци, но бурният й кратък брак с Чочо Попйорданов още се споменава в арт-средите.
Макар немалко актриси да се събличат без свян в нароилите се напоследък сериали, само Радина Кърджилова се загнезди в умовете като секссимвол. Може би защото в интернет има повече нейни снимки и клипове от горещи сцени извън артистичното й поприще, отколкото рецензии за изявите й на сцената. Това личи от филма "Последният бей на Балканите", качен във vbox.bg, когато Радина няма още 18. Еротиката струи в продължение на минута и половина, а Радина шумно изразява страстта си. Твърде палави снимки на Кърджилова с бившето й вече гадже Явор Бахаров, при които имитират (или не?) откровено фелацио също нажежават мрежата. На други фотоси актрисата извършва същото действие с друг свой бивш любим, рапърът Wosh MC – син на лгендата на българското кино Иван Иванов. Мълви се, че той ги е публикувал, за да я очерни след раздялата. След като й „посвети” парче, чието цитиране не е за вестник . На този фон голите фотоси на Радина от плажа са направо за манастир. Връзката й с Деян Донков, обаче сложи край на детинските й сексизяви. Тя ги „осребри” чрез еротична, но естетска реклама на вино с тях двамата.
 


Няма коментари:

Шестима автори в проекта „Колко те харесвам“ в САМСИ

Дългогодишния проект „Автобиография“ на куратора Надежда Джакова продължава с „Колко те харесвам“ “Колко те харесвам” е поетично-ироничен по...