неделя, 5 май 2019 г.

Елица, която накара Пловдив да чати на английски


Европейската столица на културата за 2019 има чатбот консиерж, който съветва къде да хапнете, какво да видите, дали да носите чадър и дори как да намерите най-близкия банкомат

Ако подзаглавието на материала ви е озадачило, Елица Стоилова първо ще обясни какво е това чатбот, а после ще разкаже как накара Пловдив да проговори с човешки глас, при това на английски:    
-          Чатботът е софтуерно решение, което се вкарва във Фейсбук месинджър на страницата или сайта на даден бизнес и оптимизира общуването с клиентите като имитира разговор с човек. Когато потребителят задава въпрос чатботът отговаря с текст, със снимка, видео, аудио… за да се получи или свали някаква информация. При всички случаи, разговорът протича веднага, без да има някаква задръжка и ботът отговаря с адекватната информация, която е вкарана в базата данни от страна на бизнеса.

-    Това означава ли, че ботът е изкуствен интелект, с когото можеш да водиш диалог?
-          Има три вида ботове. С едните ботчета не можеш да си пишеш, а общуваш с тях чрез бутончета – избираш си бутонче и ботът ти отговаря в зависимост от онова, което си натиснал. Следващата степен за бота е, когато той може да разбира ключови думи. Това пак е запрограмирано. С бизнеса сме избрали примерно 100 ключови думи, които отговарят на различни стоки и услуги от бизнеса. Когато ботът хваща заложената дума в излечението, отговаря според това, което бизнесът иска клиентът да научи за тази дума.  Третият вид чатбототове имат допълнителен алгоритъм, с който хваща повече от една ключова дума в изречението и изчислява от базата данни с информацията, която има, кой отговор е най-правилен. Този третият може да се каже, че има изкуствен интелект.  Макар че с изкуствен интелект сега много се спекулира, затова да речем, че е един умен бот. 
-          Какво означава бот на един туристически обект или на цял град. Визирам Пловдив, за който вече си направила чатбот.
-          Чатботът може да помогне на всяка една индустрия и ниша. Не е задължително да е непременно туристически бот. В дадения случай, ние реализирахме чатбот за туристите на град Пловдив на английски език. Още преди година и половина, когато започнахме да разработваме нашата компания, правих изследване в какви индустрии и как се прилага чатботът като софтуеърно решение и как помага на бизнеса, открих, че в света има десетина-дванадесет града, които има свои чатботове.  Сред тях са Токио, Отава, Буенос Айрес,  Сингпаур, Виена, Прага… Ботът те съветва къде да отидеш и какво да правиш. Това е и нашата цел – постепенно да навлезе ботът като истински консиерж за туристите на града. 
-          В бота за Пловдив в момента има близо 400 бизнес-услуги и места. И това е само началото. Ни ес надяваме бизнесът в града да усети предимството, защото в Пловдив местата, достойни да бъдат посетени са хиляди.  В него има информация както за отделните хотели, барове, ресторанти, нощни клубове, галери, спортни зали, всички мероприятия на Пловдив 2019 и други извън програмата на европейската столица на културата. Могат да бъдат открити по дата или по тип събитие. 
-          Ботът предоставя информация къде са и АТМ-машините (банкоматите), къде можеш да паркираш, какво е Синя зона, какво е качеството на въздуха в града в момента, каква е прогнозата за времето за десет дни напред. Ботът предоставя и валутен калкулатор и дори хороскопа за деня.
Постарали сме се да заложим много полезна информация, вкл. адресите на 24-часовите аптеки, болниците ,различни клиники, ветеринарни кабинети, зъболекари. Т.е. когато един човек попадне в непознат град, да получи помощ от всякакъв характер. Затова сме се постарали спектърът от услуги в града да е максимално широко представен.
-          Мислиш ли, че има бъдеще в туристическата индустрия – не само за град, ами за музей, за травел агенция?
-          Разбира се. Аз съм убедена, че чатботовете са бъдещето на комуникацията между бизнес и клиент в следващите 5-7 до 10 години. Малцина знаят, че чатботът като софтуерно решение съществува от 1966 година. Т.е. не е дошло изведнъж на пазара и ей така ще си замине.  Той се използва от бизнеса вече 10-15 години и причината, поради която чатботовете станаха масов бизнес продукт сега е, че се намери плодотворна среда, в която те да виреят и да вършат необходимата услуга на клиентите. Хората сега общуват през различните видове месинджъри, вече са нетърпеливи  и искат да получат информацията сега и веднага. Гугъл създаде културата на самообслужване и първо търсим сами онова ,което ни е необходимо, а след това се обаждаме по телефона. Чатботовете вършат всичко това:  те са на удобно място, там където са хората, работят 24 часа и не се изморяват, отговарят веднага, не те карат да изчакаш с „Вашето обаждане е важно за нас“. Всички препятствия, които човек има с общуването,  чатботът ги решава.  Затова мисля,  че това е добро решение за всеки бизнес,  но и за градове, институции, големи организации…
-          Първите индустрии, в които най-много се залага на чатбот в момента са банките, застраховането, здравеопазването, туризма. Смята се, че през следващата година между 80 и 90 процента от бизнесите в тях ще използват чатботове като решение за комуникация с клиентите. Така че, когато говорим за сферата на  туризма и налагането на чатбот за града това е естествен процес.
Коя е Елица Стоилова?
Елица Стоилова е основател и СЕО на Umni, агенция за виртуални асистенти, която се занимава с автоматизация на комуникацията на бизнеса с клиентите и на други процеси посредством софтуерно решение, известно като чатбот.
Елица има зад гърба си 22-годишна кариера в хотелиерството в Северна Африка и на Марианските острови в Тихия океан – от аниматор до Директор Маркетинг и Генерален Директор на хотел там. Била е дългогодишен Председател и консултант на Комитета за руски пазар към Туристическата организация на Марианските острови (ТОМО). Елица има 2 правителствени награди от ТОМО за приноса й в развитието на тропическата дестинация. Тя е дългогодишен член на American Hotels & Lodging Association.
Елица основава Umni по време на участието си в един от най-големите и предизвикателни стартъп акселератори на Силициевата Долина, The Founder Institute, с проект на Umni за чатботове за хотелиерството.
Днес Umni работи с клиенти от различни индустрии, които са готови да внедрят чатбот в месинджъра на своя бизнес или на своя сайт за да предложат по-добро и иновативно обслужване на клиентите, да оптимизират работата на персонала и да спестяват средства и ресурси. Клиенти на Umni са 4-звездни хотели, дерматологичен център Reverse, певицата Джина Стоева, развлекателен бизнес, регионална библиотека и други.
Най-големият проект на Umni стана пускането през април 2019 на туристическия виртуален асистент Пловдив Сити Консиерж – първият градски чатбот в България.
Екипът на Umni има над 20 години опит в бизнес мениджмънт и операции, работа с клиенти, маркетинг и продажби, особено онлайн, както и близо 20 години опит в IT сферата – мениджмънт проекти, уеб дизайн и програмиране, QA.
Чатботът е софтуерно решение, което имитира разговор с човек, общува с клиента и отговаря на най-често задаваните въпроси чрез текст, видео, аудио, снимки, линкове и други елементи на комуникация, също така автоматизира други бизнес процеси посредством интеграция с външни приложения, програми и платформи.
Мото: „Да позволим на технологиите да ни върнат обратно времето да бъдем хора“.


Няма коментари:

Шестима автори в проекта „Колко те харесвам“ в САМСИ

Дългогодишния проект „Автобиография“ на куратора Надежда Джакова продължава с „Колко те харесвам“ “Колко те харесвам” е поетично-ироничен по...