Юлия Вълкова, снимки архив Luxury Life
В България творчеството на американския бивш свещеник Джон Кларк льо Хереу, писател, редактор в The Atlantic Monthly, преподавател в Джорджтаун, Туфс, Харвард и професор по английски език в Станфордския университет, е малко познато у нас. Доскоро. В една дъждовна пролетна вечер преди 2 години колега на Цвета Коева, художник и продуцент, който живее в Лондон, превежда разказа "Комедиантката" и го изпраща, убеден, че тя ще се запали от идеята да го превърне във вълнуващ спектакъл. Причината - фабулата на четивото е интересна и актуална за родната действителност.
Историята е за Стела - актриса в нощен клуб, комедиантка, чиято кариера тепърва започва да се развива. И точно тогава тя забременява. Учудвнето й е неизмеримо, когато чува бебето да пее в корема й. Лекарят обаче е категоричен - бъдещата майка трява да го махне, защото ще се роди с млформации. Решението за аборт, макар и трудно, е взето. И точно тогава плодът млъква, песента му секва. Това е достатъчен знак за Стела, че трябва да го запази и с цената с много усилия и лишения, да го отгледа.
Тази драма е в основата на сюжета, вълнуващо пресъздаден в моноспектакъла на актрисата от габровския театър Надежда Петкова. Със своето прекрасното превъплащение, супер пластика, танцувални учения тя преминава през гротеска и пародия, драма и ирония, през всички човешки състояния, които изживяват майките на децата в инвалидни колички.
За съжаление продължават да се раждат мъници с различни увреждания. Обществото все повече се чуди какво да прави с изоставените от родителите им момчета и момичета с малформаци, а онези, имали смелостта и себеотрицанието да ги отглеждат сами, се обричат на безкрайно труден и несправедлив живот. Запознат с тези проблеми в България Джон Кларк решава да предостави безвъзмездно правата за ползването на разказа му за две години на Цвета Коева. И тя заедно с екипа на спектакъла - раматурга на Сатиричния театър Богдана Костуркова, Невена Митева, режисьор в Габровският театъра „Рачо Стоянов“, и актрисата Надежда Петкова, стават съмишленици и партньори на този ироничен спектакъл, изпълнен с много драматични моменти, което не пречи, а допълва за създаването на едно игриво театрално представление с оптимистичен финал.
Идеята на моноспектакъла е на Цвета, която работи в областта на театъра и киното от 30г. „ Реших да направя от този разказ стектакъл, защото историята на Комедиантката/ Стела/ е проблем на много жени и то в световен мащаб“, казва Коева. И добавя, че в него има и мъжки роли, но те се изпълняват от глави на кукли, дело на художничката. А защото са така представени, е въпрост на интерпретация с подсказан отговор. А силата на Цвета е и в умелото боравене и с пластиката на платовете и светлината. За успеха на представлението, което вече има награда от тазгодишния международен фестивал на спектаклите с един актьор BGMOT -018, а в София ще се гостува в театър 199 на 23 октомври, допринася и специално написаната за него музика от Константин Цеков от ФСБ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар