вторник, 2 юли 2013 г.

Александър Балкански: Паднах от 27 метра и оцелях


Александър Балкански: Паднах от 27 метра и оцелях
 
Помолих папа Йоан Павел Втори да помилва Сергей Антонов и милицията ме арестува

Магдалена ГИГОВА


Здравей, Сашо, как върви международният фестивал на детското цирково изкуство?
  • О, той приключи с голям успех, но същото не може да се каже за цирка. Ние сме в Бургас, публиката обаче не идва - защото хората са стреснати и уплашени от политическите протести или понеже участват в тях. А донякъде и от несигурността за бъдещия ден. Когато се тревожиш за хляба си, стискаш парите си и пестиш от удоволствия. Работим благодарение на руските туристи. Местим голямото шапито в Несебър. А в малкото шапито на цирк „Балкански“ във Варна проведохме втория европейски международен детско-юношески фестивал. 280 деца от 20 държави!
  • За всеки жанр има по три награди и класираните на първо място ще получат покана за гастрол в Санкт Петербург.
  • Децата, които се явяват на фестивала, сигурно са от циркови фамилии?
  • Нито едно не е. Те са курсове, в които ги занимават като аматьори, но уменията им са като на професионални артисти. Договорът за фестивала е преподписан и догодина пак ще е у нас. Руската циркова академия и цирк „Балкански“ са организатори. За Коледа ще покажем галаспектакъла на лауреатите в малката зала на НДК. Председател на журито е проф. Макаров, учител на Маги Халваджиян и директор на цирковото училище, когато той го е завършил в Москва. Председателят на цирковата академия ни предложи шестмесечен договор в Санкт Петербург, гарантира ни голям успех. При руснаците циркът е култ. При нас е жалка работа.
  • Неотдавна имаше инцидент в твоя цирк, докато латиноамериканската трупа „Пинило райдърс“ тренираше за рекорд на Гинес в Глобуса на смъртта, веригата на един мотоциклет се скъса и артистите паднаха един върху друг?
  • Да, това е най-големият състав в света за този номер. В метален глобус с диаметър 5 метра се разминават на мотоциклети 8 души едновременно. Четирима са колумбийци, двама аржентинци и двама парагвайци. Досега излизаха на арената само седем, но лечението на осмия приключи и ще се включи и той. Осем мотоциклетисти в Глобуса на смъртта! Писали сме до „Гинес“, отговориха ни, чакаме емисарите им.
  • Синът ти Ники и снаха ти Велизара са звездите на цирка, с какви номера участват?
  • Спектакълът започва с български вариант на „Летящия мотоциклет“. Както Ник Валенда мина по въже над Гранд каньон, така Николай и Велизара без осигурително въже карат мотоциклет по опъната тел. Във втората част пък играят Колелото на смъртта - запазена марка на цирк „Балкански“. Колелото се върти със 70 км/ч и прави пълна обиколка за около 3 сек. Велизара е единствената жена в света, която участва в този мъжки номер, и го правеше, докато беше бременна в седмия месец. Сега твърди, че като бебе синът й Тициано реагирал на музиката от номера, защото я е слушал в корема на майка си.
  • А другите номера?
  • Любопитни са китайските артисти, които си... сменят лицата - от бяло става синьо, червено, зелено. На 13-14 метра високо под купола руската акробатка Мис Жанет прави изключителни въртежи на трапец. Забавна за малките е дресурата на кучета от Унгария. Втората част започва с дресура на змии и крокодили, която преповтаря сцени от „Индиана Джоунс и изчезналият кивот“. Германецът Антон Кочка - Каракала джуниър, изважда на манежа около 150 змии, 3-4 малки крокодилчета, няколко големи крокодила, два питона - един аблинос и един тигров по 5 метра, и боа 8 метра дълга, две кафяви тарантули колкото чинии. Плюс черна и зелена мамба и коралова змия - най-отровните в света. В един момент слага жена си в стъклен ковчег и изсипва всичките змии върху нея, а тарантулите си ги слагат на лицето и ги лазят. Много страшно! Преди години баща му правеше дресура на крокодили в цирка, но синът му не им връзва устите на крокодилите. Като ходят по манежа и разтворят паст - бая страховита работа. Невероятна е пантомимата на отвесно въже с куче от Полша. За първи път в България показваме „Трансформация“. Това си е руски специалитет - за един миг си сменя роклята, костюма... Този номер има голям успех, защото хората се чудят как става. Шестгодишният ми внук Тициано, който е осмо поколение цирков артист, вече участва в програмата с езда на пони. Той е истинска звездичка, след представлението децата му искат автографи.
  • В България най-голямата циркова династия е 3-4 поколения, как така твоята е осем?
  • По майчина линия имаме семейна традиция с 200-годишна история. Майка ми е италианка - Лола Валдемар Орландо Малеволти. На 98 години е, да е жива и здрава. Брат й ни напусна м.г. на 105! Майка ми е първата жена акробат в света, която успява да направи салто в седнало положение в кош. Потомък съм на Джозеф Джонтини, основател на първия акробатичен цирк във Флоренция. През 1820 г. семейството му се преселва в Русия. Там основават цирк „Джонтини“. Няколко години по-късно разширяват дейността си и създават стационарни циркове в Самара и Москва през 1879 година. Идва обаче революцията и през 1917 година цирковете им са конфискувани и те тръгват да бягат към Италия. Пътят им с кораб минава през България и решават да се заселят у нас. През 1920 година чичо ми създава третия цирк на фамилията - „Рекс“, който по-късно се преименува на „Левски“. През 1948 година циркът е национализиран. На манежа съм от шестгодишен. Тогава се подписах срещу първата си заплата. Т.е. имам 65 години трудов стаж в цирка! Двама от внуците ми, децата на големия ми син Александър, живеят в Америка с майка си Патрисия, която има дресура на 14 бели тигъра и ферма за слонове.
  • Ти си единственият цирков артист, оцелял след падане от 27 метра.
  • Случи се в софийския цирк на фаталната дата 7.07.77 г. Изпълнявах коронния си номер - баланс върху трапец на глава, на 12 метра от земята. Залюлях се твърде силно - от единия до другия край на шапитото, амплитудата на трапеца достигна до височина 27 метра. Точно в този момент изгубих равновесие и политнах надолу. Публиката дотолкова беше свикнала да ме вижда горе, че сметна падането ми за поредния маймунджилък. И почна да аплодира. Летял съм не повече от 2-3 секунди, но целият ми живот мина през главата ми като на филмова лента. За мой късмет паднах върху една паянтова дъсчена ложа и така омекотих удара със земята. Изпаднах в кома и се свестих чак след три часа в Пирогов. После научих, че докато съм бил в безсъзнание, съм претърпял още една катастрофа. Човек от публиката тръгнал да ме кара към болницата със собствената си кола. Но се натресъл в крайпътно дърво. Лекарите установиха, че съм строшил 8 ребра и два гръбначни прешлена. Отделно цялото ми лице беше обезобразено и се наложи да ми правят пластична операция. Още на третия ден се разписах и излязох от болницата. И както бях опасан в хирургически конци и шини, отидох в цирка. Исках да проверя какво е психологическото ми състояние след инцидента. Метнах се на трапеца. Успокоих се, като установих, че сакатлъкът не ме е уплашил.
  • Пред кои известни личности си играл?
  • Пред шведската, холандската и английската кралица. За цялото представление в Лондон през 1983 г., Елизабет Втора изръкопляска само два пъти - на изпълнението на Лучано Павароти и на нашия номер. Играл съм още пред президента на Египет Ануар Садад, Пол Макартни и президента Ричард Никсън, с когото даже се ръкувах. Но най-много се гордея с трите си участия във Ватикана, където лично ме е аплодирал Йоан Павел Втори. Защото премиери и президенти - с лопата да ги ринеш, но папата е един. Няма да забравя срещата ни с него през 1986 г. Защото в деня, в който играхме - 6 януари 1986 г., започна процесът срещу Сергей Антонов. Посланикът ни в Рим Райко Николов, като научи за предстоящата ни среща с Йоан Павел, ми заръча: Намери начин да стигнеш до папата. Кажи му, че си от България, и го помоли да помилва Сергей Антонов. Представлението мина с огромен успех. Като свършихме, папата стана от ложата си и слезе при нас. Пратих едно 10-годишно момиченце от трупата да му поднесе обща снимка на артистите и да му каже посланието. Папата прие подаръка и я помилва по главичката, което ми се стори, че е добър знак. Не казвам, че с тоя жест сме спасили Антонов, но определено допринесохме за подобряване имиджа на България.
- Но си имал неприятности след това?
- След завръщането ми от Ватикана бяха най-трудните 12 месеца в живота ми. Хвърлиха ме в следствието на Софийския затвор. Обвиниха ме, че за участието си при папата съм взел пари от Ватикана и така съм ощетил държавата с над 200 хиляди долара. 12 месеца ме размотаваха по следствия и разпити. Отнеха ми задграничния паспорт, поискаха 10 хил. лева гаранция. Но не се дадох. Алармирах културното министерство, Комитета за държавен и партиен контрол и още сто институции… И в крайна сметка ме оправдаха. Даже ми се извиниха с писмо. После заминах с трупата за Франция. Всички бяха убедени, че няма да се върна. Но малко преди 10 ноември си дойдох. Защото аз системата мразех, но страната си обичах.

  • На националната конференция на Съюза на артистите в България те избраха в управителния съвет на долната камара...
  • Председател съм и на гилдията на цирковото изкуство. Чакам това правителство да падне безславно. Като дойде новото, започваме да воюваме. Ще поднеса на новия премиер декрета на Путин за развитието на цирковото изкуство в Русия. 20 страници е подписал Путин и е казал, ако има проблеми, лично да го уведомят, защото иска руският цирк да достигне предишното си ниво. От години руснаците и китайците са абонирани за цирковите оскари - наградите „Златен клоун“ от фестивала в Монте Карло.
  • Казах му на Христо Мутафчиев, че управителният съвет трябва да влезе при следващия министър-председател. Човекът с основното образование Тодор Живков, дето бил прост очвар, през 1964 г. задължи с указ всички окръжни градове да имат циркови площадки, т.нар. площадки за народни увеселения. Този указ не е отменен и ще искам правителството да го предложи на президента за преподписване. Нямате представа какви трудности имаме. А циркът е част от културата на България!
  • През 1988 г. трупа „Балкански получи „Сребърен клоун“ от фестивала в Монте Карло. Мислиш ли, че български артисти пак ще постигнат такъв успех, или златния клоун на трупа „Първанови...
  • Да, взехме „Сребърен клоун с „Еквилибристика върху перш, номер, който никой досега не е повторил. Държах на челото си 7-метрова тръба, на чийто връх се бе покачила съпругата ми Мими. Друга гимнастичка се изстрелва от трамплин и с тройно салто каца върху раменете на жена ми, на върха на перша. Този “Сребърен клоун за нас е много ценен, защото той е на принц Рение. Когато той си е отишъл, неговото желание е било статуетката в този вид повече да не се дава. Другият трикс, за който ни връчиха сребърното отличие на световния шампионат в Лондон, е Трапец на глава. Стоя на глава върху трапец на 12 метра от земята. Той се върти и люлее във всички посоки, а аз балансирам на челна стойка без предпазни въжета. За жалост, в днешно време наградите все повече се отдалечават от българските циркови артисти. Единственото, което може да ги гарантира, е този детски фестивал. Руснаците предлагат да инвестират в цирково училище в София, филиал на московското.
  • Златният клоун се е отдалечил толкова много, че стана недостъпен за България. Унгарците си имат цирково студио и училище, в Румъния в стационарния цирк има учебен център, затова въздушният им балет м.г. взе „Сребърен клоун. Руснаците и китайците всяка година си делят наградите, защото милеят за това изкуство и има заинтересованост от страна на държавата. А у нас циркаджия е обидна дума.

Няма коментари:

Celestyal представя нови екскурзии на брега под наслов „National Geographic”

Celestyal представя нови екскурзии  на брега под наслов „National Geographic”   Celestyal   представя седем екскурзии на брега под наслов „N...